12 Ekim 2014 Pazar

Tarım Borsası

Tarım faaliyetlerinin daha profesyonel, bilimsel, verimli ve kontrol edilebilir olması için oluşturulan altyapı.

Bu yapıya geçilebilmesi için bazı kanunlarda değişiklik yapılması ve yeni kanunlar çıkması gerekecektir.

Sistemin ana işleyişi: tarım arazilerinin ülke coğrafyasına bağlı olarak bir veya birkaç firma tarafından ekilip biçilmesine dayanır. Bu firmalarda devletin altın hissesi bulunup işleyişine müdahale edebilecektir. Devlet ayrıca bu kuruluşları yakından da denetleyecektir.

Tarım arazileri ekonomik olarak işlenebilecek büyüklüklerde parsellere ayrılacaktır. Bu parsel üzerinde mülkü olan kişisel arazilerinin değerine göre (büyüklüğü, konum, toprak kalitesi...) bu parselden pay alacaklardır. Bu paya karşılık arazi sahipleri tapularını devlete vereceklerdir. Devlet de bu arazileri ilgili alanda tarım faaliyetleri sürdüğü sürece kimseye satmayacaktır.

Yazının başlarında bahsedilen toprak işlemekle yükümlü firma arazi sahipleri ile antlaşma yapıldıktan sonra parseli tarıma daha uygun hale getirmek için çalışmalar yapacaktır.
Bu çalışmalar: Araziler arasındaki bölüntülerin ortadan kaldırılması, toprakta gerekli düzlemeleri yapmak, gerekli sulama altyapısını kurmak, gerekli yolları yapmak, gerekli yönetim binalarını inşa etmek, tarım aletleri için depolar oluşturmak...

Yazının başlığına gelecek olursak. Parsellenen araziler tarım faaliyetlerine başladıktan sonra tarım borsası denilen bir borsada işlem göreceklerdir. Arazi sahipleri arazilerine karşılık aldıkları hisseleri bu borsada alıp satabileceklerdir. Hazine arazilerine karşılık gelen hisseler de devletin olacaktır.
Yapılan hasat sonucu elde edilen kazançtan araziyi işleten firma hizmet bedelini düştükten sonra hisse sahiplerine temmettü olarak dağıtacaktır. Yılda birkaç kere hasat yapılan yerlerde her hasattan sonra temettü dağıtımı olacaktır.

Bu sistemin getirdiği en büyük avantajlar:
- Arazilerin miraslarla bölünmesinin engellenmesi. Hisseler kişiler arasında çok daha kolay ve adil şekilde dağıtılabilir.
- Arazi sahiplerinin ihtiyaçlarına göre hisse satabilmeleri. Mesela az bir paraya ihtiyacı olan bir arazi sahibi eskiden arazisinin birkaç yüz metresini satamayacağı için, bu parayı borçlanması gerekiyordu. Bu sistemle birkaç hisse satıp bu parayı temin edebilir.
- Tarım arazileri büyük bir firma tarafından işleneceğinden maliyetler daha düşük verim daha yüksek olabilir. (Mesela küçük çiftçi maddi imkansızlıklardan dona karşı önlem alamazken büyük firma bunu finanse edebilir).
- Büyük firmanın gücü dolayısıyla elde ettiği ürünleri daha yüksek fiyata aracısız nihai müşteriye satabilir. (Burada dikkat edilmesi gereken konu, uzun vadede aracıların işlevsiz hale gelmeleri ve işsiz kalmaları. Bu win-win stratejisi ile ters düşüyor. Bu nedenle bu şekilde çalışan kişilerin başka konularda çalışmaları teşvik ve organize edilmelidir.)
- Tarım sektöründeki kayıt dışılığın azaltılması
- Tarım ürünlerinin kalitesinin artması (GDO'lu ve lezzettsiz ürünler yerine daha sağlıklı ve doğal ürünler üretilebilir.) Bunun için ayrıca ürünlerin hasattan sonra doğru ambalajlanıp saklanması ve tüketiciye en sağlıklı ve verimli şekilde ulaşmasının sağlanması.

Yukarda tarım aracıları için bahsedilen konunun daha büyüğü tarım işçileri için geçerlidir. Daha modern ve büyük çapta yapılan tarım faaliyetleri daha az insan gücüne ihtiyaç duyacaktır.
Daha doğrusu kalifeye olmayan iş gücü yerini kalifiye çalışana bırakacaktır.  Bu dönüşüm sonucunda işsiz kalan kişilere iş imkanının da planlanıyor olması önemlidir. Ülkedeki kalifiye olmayan iş gücüne iş yaratma ayrı bir yazıda ele alınacaktır.

Tarım borsası projesine ilk etapta çoğunluğu devlete ait olan ve özel arazi sahiplerinin az olduğu yerlerde başlanabilir. Sonrasında yurt geneline yayılması için gerekli çalışmalar hızlandırılmalıdır.
Süreci hızlandırabilecek bir konu da arazi sahiplerinin geçici olarak finanse edilmeleridir. Bir arazi parsellendikten sonra orada tarım faaliyetleri başlayana dek arazi sahiplerine kısa vadeli borç verilebilir. Bu borçlar da birkaç temmettüde geri alınacak şekilde planlanabilir. Aynı şekilde parselde yapılan altyapı yatırımlarının maliyeti de yıllara yayılmalıdır.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder